lauantai 25. joulukuuta 2010

Jälkikirjoitus

Aivan ensimmäiseksi tahdon selittää bonusluukun tarkoituksen. Olen sitä mieltä, ettei joulun tulisi loppua aattoon, koska 25. päivähän se vasta oikeastaan on se varsinainen joulujuhla, Jeesuksen synttäripäivä. Siksi tämmöinen ratkaisu, josta tein päätöksen jo heti silloin, kun idea tähän tarinaan syntyi.

Kiitos kaikille, jotka olette tätä joulukalenteria lukeneet! Sen kirjoittaminen on ollut antoisaa, vaikka se välillä tuottikin stressiä ja kiirettä. Tämä oli minujn joululahjani teille ja vaikka välillä olisi tehnyt mieli jopa luovuttaa, olen kuitenkin sen verran itsepäinen, että loppuun asti päätin jatkaa.

Kiitos worksin tekstinkäsittelyn synonyymisanasto, jota tajusin alkaa käyttää tarinan loppupuolella. Korvaamaton apu kirjailijalle, jonka aivokoppa kumisee tyhjyyttään synonyymeista. Lisäksi Google on mahtava juttu ja erityisesti Wikipedia. Opin itsekin paljon uutta ja mielenkiintoista, mutta anteeksi, jos viehtymykseni historiaan ja muinaisuuteen teki joulukalenterista tylsän.

Koko tarinan nimi voisi olla Jouluvieras. Kautta kalenterin olen miettinyt sopivaa nimeä, mutta vasta epilogia kirjoittaessa (vaikka loppu jo aivan alusta lähtien olikin minulle selvillä) kirkastui, että tämä taitaisi olla Se Nimi. Viimeisten luukkujen aikana pelkkä Vieras nimenä tosin vilahteli mielessäni, mutta se ei tuntunut oikein sopivalta. Jouluvieras sen sijaan on melko ytimekäs, vai? Vieras sinällään on todella keskeinen juttu koko kalenterissa ja tykkään siitä kaksoismerkityksestä, joka sillä on (vieras = 1. a stranger, unfamiliar person etc. tai 2.a guest). siksi tätä olisi aika mahdotonta kääntää esimerkiksi englanniksi. Eläköön suomen kieli!

Tahdon antaa tästä joulukalenterista kaiken kunnian Jumalalle. Alusta asti olen rukoillut häntä siunaamaan tämän kalenterin ja käyttämään vaatimattomia kirjoitustaitojani hänen kunniansa kirkastamiseksi. Ohjenuoranani on ollut "Always pray first, then write". Ja todellista siunausta olenkin saanut kokea, sillä muutaman kerran minulla oli tuskin ideaakaan siitä, mitä oikein kirjoittaisin, mutta rukouksen jälkeen olen vain aloittanut kirjoittamisen ja tunnin tai parin päästä ihmettelen, mistä ihmeestä tämä kaikki teksti tuli :D Olen kiitollinen siitä, että Herra auttoi minua pääsemään kalenterin loppuun saakka.

Viimeiseksi: Toivon teiltä rehellistä palautetta joulukalenterista. Pidittekö siitä vai ette? Myös asiallinen negatiivinen palaute on tervetullutta, koska tahdon kehittyä kirjoittajana, eikä se oikein onnistu, jos kaikki vain kehuvat tekstiäni. Totta kai, jos joku nyt sattui vilpittömästi pitämään tarinasta, niin tietenkin haluaisin tietää siitäkin. Joten pyytäisin teitä antamaan edes pienen kommentin siitä, mitä piditte. Olisi myös hauskaa tietää, jos teillä esimerkiksi oli jokin lempiluukku tai -kohta, mutta ei ole tietenkään pakko.

Vielä kerran suuret kiitokset ja oikein rauhallista joulun aikaa ja siunausta uudelle vuodelle!

3 kommenttia:

  1. hyvä elliiii :) ei vaan voinu lopettaa kesken ku kerralla alotin alusta asti :) muutaman kirjotusvirheet tämmönen äidinkieliperfektionisti löysi mut ne ei oo olennaisia ;)
    mahtava tarina! se meiltä "puuttuva" 22 luukku oli ehkä mun suosikki :)

    t. you know who...? :)

    VastaaPoista
  2. kiitos, kiva kun tykkäsit :) jep, kyllähän siellä vähän niitä oli, että kehittymisen varaa vielä on

    VastaaPoista
  3. se 22. luukku oli muuten just sellanen, et alottaessa ei ollu mitään käsitystä siitä, mitä kirjottais, mut sit ideoita alko vaan virrata ja lopussa olin ihan ihmeissäni, et oho

    VastaaPoista